BERGEMBIRALAH

Seorang yang berumur 30 tahun kini berpindah ke negeri lain. Ini disebabkan dia terpaksa mengikut arahan kerja. Dia mengambil keputusan untuk tidak membawa anak-anak dan isterinya. Dia bercadang untuk menyewa terlebih dahulu di kawasan baru tersebut sebelum membawa keluarganya.

Lalu berjumpalah dia dengan seorang lelaki tua. Lelaki tua tersebut telah mengiklankan mengenai bilik kosong yang ingin disewakan.

Pakcik ada bilik kosong yang ingin disewa? Saya berminat untuk menyewanya,” kata pemuda tersebut.

Memang ada nak, mari pakcik tunjukkan, “balas pakcik sambil membawa kunci untuk ditunjukkan kepada pemuda tersbut.

Pakcik itu kehairanan. Sebabnya semasa perjalanan ke bilik tersebut, lelaki tersebut asyik senyum panjang sahaja.

Maaf pakcik bertanya. Aneh pakcik lihat anak ini. Anak asyik senyum sahaja. Apa yang berlaku?”, tanya pakcik tersebut ingin mendapatkan kepastian.

Bukan apa pakcik. Saya sedang gembira. Saya seronok dengan bilik tersebut. Saya membayangkan ianya sebuah bilik yang mendamaikan.” Balas pemuda tersebut.

Tetapi anak belum lagi melihatnya,” balas pakcik tersebut.

Saya tahu pakcik, tetapi kegembiraan bukanlah diukur pada keadaan bilik tersebut. Ianya adalah tentang apa yang difikirkan. Ianya adalah tentang perkara yang bermain dalam minda kita. Ianya bergantung pada diri kita. Jadi sebelum saya sampai lagi ke bilik tersebut, saya pun sudah gembira. “

*PENGAJARAN

Kegembiraan bermula daripada minda. Anda boleh memilih untuk gembira atau sedih tetapi pilihlah untk gembira. Berusahalah untuk tidak bersedih kerana kita bukan berseorangan.

0 comments:

Post a Comment

DON'T BE SAD

"Tidaklah sesuatu musibah yang berupa apa jua kesedihan sama ada dari persetujuan hatinya atau tidak hatta duri yang mencucuk jarinya, melainkan ia adalah penghapus dosa (kifarah)".